پرتوی از حکمت |
درک کلمات انبیا
آیت ا... بهاءالدینی(ره): اگر میخواهید موفق به فهم و درک کلمات انبیاء، کلمات کتاب خدا، کلمات نهجالبلاغه کلمات صحیفه سجادیه شوید، باید مزکی شوید اگر مزکی شدید درک میکنید آنچه را مستحکم اراده کرده است. معلوم نیست بفهمید، ولی مصادیق مفاهیم به اختلاف نفوس مختلف است قرآن میگوید: «لا یمسه الا المطهرون»(واقعه، 79) کتاب عزیز را غیر از انسان مطهر نمیتواند بفهمد، فهم حکیمانه میگوید: مراد از مطهر، مطهر از پلیدیهاست؛ مطهر از رذایل نفسانی و مطهر از شرک است. تا زمانی که انسان از این رذایل طهارت پیدا نکند و پاک نشود با کتاب خدا آشنا نمیشود. سیری در آفاق، ص 239
|
بوستان حکایت |
نوشته بهلول بر دیوار کاخ هارون
روزى بهلول بر هارون وارد شد. هارون در میان عمارت مجلل و نوساز خود مشغول گردش و تفریح بود؛ از بهلول خواست که چند جمله بر روى این بناء جدید بنویسد. پس بهلول بر روى بعضى از دیوارها نوشت: «رفعت الطین و وضعت الدین، رفعت الجض و وضعت النض، فان کان من مالک فقدا اسرفت و ا... یحب المسرفین و ان کان من مال غیرم فقد ظلمت و ا... لا یحب الظالمین» یعنى اى هارون! تو گل را بلند کردى و دین را فروهشتى و خوار کردى، گج رابالابردى و نص و فرمایش پیغمبر خدا را پایین آوردى. اگر این بنا با این مخارج زیاد از مال خودت بوده، اسراف کرده اى و خداوند اسراف کنندگان را دوست ندارد و اگر از مال دیگران است ظلم بر دیگران کردهاى و خداوند ظلم کنندگان را دوست ندارد. فوائد الرضویه، ص623
|
در محضر قرآن |
درس هایی از قرآن
پس به راه افتادند، در حالى که آهسته با یکدیگر مىگفتند. که مبادا امروز مسکینى بر شما وارد شود. در آن صبحگاهان قصد باغ کردند در حالى که خود را قادر(بر جمع محصول) مىپنداشتند. پس چون آن را(سوخته) دیدند، گفتند: ما راه را گم کردهایم،(این باغ ما نیست). عاقلترین آنها گفت: آیابه شما نگفتم چرا خدا را منزّه نمىدانید(و با تصمیم بر بخل خیال کردید خدا عاجز و شما همه کارهاید). گفتند: پروردگار ما منزّه است، قطعاً ما ستمکاریم. پس به یکدیگر روى آورده در حالى که به ملامت هم مىپرداختند. گفتند واى بر ماکه سرکش بودیم. امید است پروردگار ما بهتر از آن رابراى ما جایگزین کند، همانا ما به پروردگارمان رغبت و امید داریم. این گونه است عذاب و اگر بدانند عذاب آخرت بزرگتر است. قلم 23-32 پیامها 1- هرچه قصد سوء بیشتر باشد، خطر بیشتر است. 2- حرص و بخل گاهى به قدرى شدید مىشود که فرد حاضر نیست حتّى یک فقیر را بهرهمند سازد. «مسکین» در قالب مفرد آمده است. 3- روحیه حریصانه «لا یستثنون»، تصمیم مخفیانه «یتخافتون» و اقدام قدرتمندانه «قادرین»، هیچیک کارى از پیش نمىبرد. 4- از فواید حوادث تلخ، بازگشت به خویشتن است. 5 - اگر دیگران را از یک جهت محروم کنیم، از چند جهت محروم مىشویم. 6- حرف حق را بگویید، گرچه در اقلیّت باشید. 7- اعتدال و خردمندى، سبب دستگیرى از مستمندان و مانع حرص و بخل است. 8 - در شیوه تبلیغ، از فرصتها استفاده کنید. کسانى که دیروز حاضر به شنیدن حرف حق نبودند، امروز حاضر به شنیدن شدند. 9- در تحلیل و بررسى ناگوارىها به کوتاهىهاى خودمان اعتراف کنیم و خداوند را منزّه بدانیم. 10- آنچه را دیروز انجام ندادهاید، امروز جبران کنید. 11- ریشه محرومیّت از الطاف الهى، ظلم انسان به خویشتن است. 12- اگر اتّحاد بر اساس تقوا نباشد، سرانجام به تفرقه تبدیل مىشود. 13- ندادن حق دیگران، ظلم به خویش و طغیان به دیگران است.
|
موضوع :
93/11/19::: 1:14 صبح |
توسط :
مرند شهرینده